Usrati Jannati

Usrati Jannati

Usrati Fi Misr

Usrati Fi Misr

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Kelantan

Keluarga Di Kelantan
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SELAMATKAN MASJIDIL AQSA!

Friday, March 16, 2007

Terjemahan ini sebenarnya telah pun diterbitkan dalam buletin Warta PMRAM edisi muktamar ke-74 tempoh hari. Namun, kami rasa adalah lebih baik jika ia diterbitkan kembali di sini. Lebih ramai yang akan dapat membacanya. Maklumat sebegini wajar sekali diwar-warkan. Semoga ia mendatangkan manfaat kepada semua untuk meneruskan kehidupan.
Artikel di bawah merupakan terjemahan kepada apa yang ditulis oleh Ketua Pengarang akhbar al-Usbu', Mustafa Bakri yang juga merupakan seorang anggota parlimen Mesir. Dalam kantung maya ini juga kami sertakan nas asal akhbar tersebut. Selamat membaca!

Terjemahan : Hamdan Mohamad dan Hisyam Mohamed

SELURUH masyarakat Arab mahupun dunia Islam menyaksikan kerajaan Zionis projek memusnahkan sebahagian kawasan Masjidil Aqsa atas alasan untuk membaik pulih.

Pihak penjajah Israel memulakan perancangan jahat mereka sejurus mendapat taklimat secara langsung dari perdana menteri mereka, Ehud Olmert. Ia dimulakan dengan memusnahkan jalan yang menuju ke dinding buraq dan juga dua bilik yang bersebelahan. pada masa yang sama turut berlangsung kerja-kerja menggali tapak asas masjid Aqsa untuk mendirikan gereja yahudi berdekatan ‘kubah batu’.

Perancangan jahat Zionis terhadap Aqsa bukanlah perkara baru dan ia juga Sememangnya diketahui oleh semua namun, kali ini ancamannya pasti menimbulkan bencana besar. Semua orang akan menanggung bayarannya jika kita masih mendiamkan diri dan tunduk kepada jenayah yang berlaku di hadapan kita semua.

Dalam masa yang sama, selama kurang lebih setahun Pengerusi Am pertubuhan Jamiah Arabiyyah, Amru Musa bersama anggota tetap pertubuhan, telah ‘menyaksikan’ filem yang mendedahkan kegiatan Zionis membina muzium, taman rekreasi dan gereja Yahudi di bawah masjid Aqsa.

Syeikh Ikrimah Sabri bersama sekumpulan rakyat Palestin menyatakan filem tersebut mendedahkan pembinaan beberapa inrastruktur Yahudi di bahagian Barat masjid Aqsa berdekatan dengan dinding Buraq, beberapa meter dari kubah Batu.

Justeru, mufti tanah suci Aqsa menuntut umat Arab dan muslimin agar bertindak untuk menghentikan perancangan jahat ini. Malangnya seruan tersebut disambut dingin oleh semua pertubuhan dan negara. Sebaliknya mereka lebih suka menyibukkan diri dengan perbincangan keamanan bersama Israel.

Lebih teruk dari itu, tidak seorang pun yang peduli terhadap peringatan dan bahaya yang mendatang itu. Semuanya diam membisu seakan-akan al-Aqsa tidak mempunyai apa-apa nilai di sisi mereka. Kelakuan mereka adalah melampau. Mereka telah membenarkan penjajahan ke atas bumi Aqsa dan perpecahan di kalangan rakyatnya. Kini, mereka juga mengizinkan usaha memusnahkan kewujudan kemuliaan Islam (Masjid Aqsa) .

Kata salah seorang penjaga masjid Aqsa, “ adalah dikhuatiri kerja-kerja pemusnahan yang dijalankan akan disusuli dengan pemusnahan sepanjang dinding Buraq di bahagian utara masjid. Natijahnya, masjid Aqsa akan terdedah kepada bahaya dan pihak Yahudi pastinya berjaya menrobos masuk ke dalam seterusnya membuat pembinasaan yang hakiki.”

Mengikut maklumat yang datang dari bumi Aqsa pula menunjukkan pihak Zionis sekarang ini sedang membina laluan yang menghubungkan antara Tembok Mubki (di bawah kaki bukit yang terdirinya masjid Aqsa) dengan puncak bukit. Ini bermakna kerja-kerja pemusnahan telah pun berada di peringkat terakhir.

Pimpinan Arab pula setakat ini hanya mampu membuat kenyataan yang dusta dan tidak berfaedah. Menyaksikan pihak musuh semakin bongkak dan melampaui batas. Lebih teruk dari itu, mereka pula yang membuka jalan kepada musuh untuk menyudahkan perancangan jahat yang dibuat.

Sebenarnya kerajaan Zionis tidak akan sanggup untuk melakukan jenayah ini jika umat Arab dan Muslimin bersatu padu. Perpecahan ini telah memberikan mereka peluang untuk membelah Palestin dan meneruskan pembunuhan demi pembunuhan seolah-olah mereka begitu yakin tidak akan ada seorang pun yang akan menghalang mereka mencapai sasaran yang direncanakan.

Benar, Mesir dan Saudi berjaya mengembalikan ikatan persaudaraan sesama Palestin(Perjanjian yang dimeterai antara Fatah dan Hamas di Mekah baru-baru ini). Ia merupakan satu tindakan yang baik dan terpuji. Akan tetapi kita juga berhak untuk mempersoalkan apakah erti peperangan ini; yang hanya melukakan hati, mengalirkan darah, dan menambah rintihan rakyat Palestin yang berjuang?

Kita juga berhak mempertikaikan segenap pertubuhan dan agensi Arab yang masih berurusan dengan regim Zionis dan membuka sempadan perdagangan dan pelancongan kepada mereka. Jika kamu tidak bertindak dan menghalau wakil kerajaan mereka sekarang dari bumi kamu, bila lagi? Bilakah mereka akan serius menjaga keamanan umat sejagat?

Alangkah baik jika pertubuhan negara-negara Arab dan Muslimin menghalang pembunuhan dan penyembelihan yang dihadapi rakyat Palestin? Alangkah bagusnya kalau mereka bertegas menyekat kerja-kerja pembunuhan etnik ini bersama para pimpinan pejuang; Syeikh Ahmad Yasin, Abu Ali Mustafa, Abdul Aziz Rantisi dan lain-lain; sudah pasti para musuh akan berfikir seribu kali untuk menyerang.

Krisis sebenarnya bukan di sana. Krisis sebenarnya terletak di negara kita. Kebisuan telah mendarah daging. Kehinaan telah sebati dan diterima... . Jika bukan sekarang masanya untuk kita menyelamatkan Aqsa, maka bila lagi?

Wahai umat Arab yang berani! Wahai pejuang Arab! Wahai saudara muslimin di seluruh alam! Bangkitlah demi Aqsa, Demi Allah! Tidak ada kebaikannya jika kita berdiam diri dan tunduk redha dengan kehidupan yang tercela.

Mereka menyembelih kita ribuan kali setiap hari. Mereka menyembelih saudara kita dan menjatuhkan rakyat kita dengan kapal terbang dan kereta kebal. Sedikit pun mereka tidak belas kepada para ibu, anak-anak kecil, orang tua dan para wanita kita. Namun, kita masih sedia membenarkan mereka mencemari ruang udara kita dan mengizinkan wakil mereka bersarang di negara kita.

Dalam hal ini, Syeikh Taisir at-Tamimi telah menyeru umat supaya bertindak! Namun malang sekali, semuanya diam membisu seribu bahasa. Seakan-akan menerima dengan redha apa yang berlaku. Perkara ini sangat patut dimuhasabah bersama. Ayuh kita tinggalkan segala tuduh menuduh yang remeh temeh dan mengelirukan! Kenyataan yang terbentang di hadapan kita sekarang ini benar-benar berlaku; perancangan meruntuhkan masjid Aqsa telah pun berlangsung. Apakah reaksi kamu? Apakah respon kamu? Apakah tindakan kamu?

(Dari tulisan Mustafa Bakri, – Akhbar Usbu’i Islami bil 515 - 24 Muharram 1428 bersamaan 12 Feb 2007)