Usrati Jannati

Usrati Jannati

Usrati Fi Misr

Usrati Fi Misr

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Kelantan

Keluarga Di Kelantan

Thursday, August 28, 2008


SUDAH agak lama laman sawang ini tidak berisi. Kalaulah sawang ini umpama kita sang manusia berkaki dua, bertangan dua dan segalanya dua, pasti sudah lama ia mati. Kenapa? Kerana manusia memerlukan makanan. Sebab itu Allah menyuruh kita berpuasa. Agar kita sedar dan insaf akan kepentingan makanan kepada kita. Makan untuk hidup. Bukan hidup untuk makan(samada roti isy baladi atau ‘orang’). Hidup pula untuk apa? Pastinya untuk Tuhan, untuk Allah. Untuk beribadat dan memakmurkan bumi. Untuk sebuah amanah bernama khalifah.

Mujur juga sesawang ini bukan seperti hati. Berkata para ulama, jika hati tidak diberi makan, ia akan mati. Apakah pula makanan hati? Az-Zikr. Dalam erti kata az-Zikr sebagai peringatan dari seorang saudara kepada saudaranya yang lain, jua sebagai peringatan dari dalam hati kepada penciptanya. Bagaimana? Tepuk dada, tanya amal.

Bahkan perlu kupanjatkan syukur juga kerana sesawang ini bukanlah seperti roti atau nasi yang dimakan. Kerana kalau sesawang ini juga punya punya tempoh tertentu yang boleh digunakan maka sudah tentulah ia sekarang sudah basi dan tidak elok lagi. Silap haribulan boleh membawa kepada keracunan.

Selain itu, sesawang yang sunyi ini juga menjadi saksi kepada kami akan keperihatinan para sahabat yang saban waktu meniupkan hamasah agar penulisan di sini diteruskan. Jazakumullahu khairal jaza. Buat makluman pembaca yang dikasihi, kami sebenarnya masih menulis namun, tidak dipaparkan di laman ini. Sehingga kita berjumpa di dalam kisah 30 ayat pertama surah al-Hajj, kami tinggalkan anda dengan beberapa corat-coret ringkas.


0 comments: