Usrati Jannati

Usrati Jannati

Usrati Fi Misr

Usrati Fi Misr

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Kelantan

Keluarga Di Kelantan
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kem Latihan Penulis (KELAP) Siri 1

Thursday, July 19, 2007

Kem Latihan Penulisan (KELAP) PMRAM 2007 untuk genre karya kreatif hari ini membuka tirai taqwim Badan Penerangan dan Penerbitan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) selepas fasa pembelajaran untuk semester kedua. KELAP dijayakan di Dewan Ibnu Sina, Rumah Johor Haiyu Thamin.

Tirai program dibuka dengan kalam pembuka bicara daripada pengarah KELAP, Ustaz Mohd Azmir Maideen yang mengharapkan KELAP mampu untuk melahirkan Azhari yang mampu untuk menulis dan melebarkan sayap Islam dengan kekuatan dan keajaiban pena. "Mengasah Pena Menempa Wibawa" merupakan tema yang dipilih untuk KELAP pada sesi ini.

Seterusnya, majlis diteruskan dengan kalam taujihat daripada Ketua Badan Penerangan dan Penerbitan PMRAM, Ustaz Abdul Mu'izz Muhammad yang menjadikan ayat pertama dan kedua surah Nun sebagai panduan dan titik asas permulaan perkembangan ilmu-ilmu Islam.



Apa yang memeranjatkan, kehadiran Ustaz Hairul Nizam bin Mat Husain selaku Presiden PMRAM dengan hanya berkain pelekat kerana masalah kesihatan sebagai perasmi program pada hari tersebut menjadi pemangkin dan pembakar semanagat malah menunjukkan keprihatinan seorang presiden sebuah persatuan induk untuk bersama-sama menjayakan program bersama ahli.



Majlis dihidangkan dengan pembentangan kertas kerja karya kreatif oleh dua orang panelis yang tidak asing lagi di dalam dunia penulisan di Mesir iaitu Ustaz Mohd Zaki M. Noor, Ustaz Nurul Hisyam Mohammad dan seorang wakil daripada muslimat yang juga penulis Mesir yang berbakat iaitu Ustazah Siti Khadijah binti Abd. Ghaffar atau lebih dikenali dengan nama penanya Sammaituha Najwa.

Pembentangan kertas kerja yang mengambil masa hampir 2 jam itu dirancakkan lagi dengan sidang conference bersama wartawan akhbar Berita Harian yang juga merupakan bekas penuntut Universiti Al-Azhar, saudara Nazmi bin Yaaku dan setiausaha Rumah PENA, saudara S.M Zaki yang merupakan penulis yang tidak asing lagi di tanahair.

Setelah selesai pembentangan kertas kerja, program ditangguhkan untuk solat Zohor dan makan tengahari.

Majlis disambung semula pada jam 2 petang dengan slot bengkel di mana para moderator membaca semula semua karya yang dihantar dan semua karya tersebut dibedah dan di kenal pasti segala kelemahan dan kesalahan untuk dimuhasabah. Slot yang mengambil masa hampir 3 jam menjadi penutup kepada KELAP PMRAM 2007.

KELAP PMRAM pada sesi ini menerima penyertaan yang cukup memberangsangkan dimana hampir 80 orang peserta ikhwah dan akhawat yang turut serta untuk menjayakan KELAP PMRAM untuk sesi 2007 ini.

Berikut adalah wawancara antara Wartawan Badan Penerangan Dan Penerbitan PMRAM dan Pengarah Kem Latihan Penulis PMRAM (KELAP), Ustaz Azmir Maideen.

WBPP: Apakah pandangan ustaz, adakah tercapai sasaran program ini?

U. Azmir: Segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah Taala kerana diberikan ruang yang selesa untuk mengendalikan program ini Kem Latihan Penulis (KELAP) pada tahun ini. Pada pengamatan saya, program yang dijalankan pada 8 Julai 2007 di Dewan Ibnu Sina Kompleks Rumah Johor baru-baru ini boleh dilebalkan sebagai kejayaan pertama KELAP. Walau bagaimanapun terdapat beberapa perkara yang perlu diperbaiki dari sudut pengurusan dan gerak kerja. Subjek kehadiran pula jelas memperlihatkan kesungguhan para peserta yang masing-masing memliki bakat dan kemahiran luar biasa untuk memajukan diri di dalam seni penulisan ini. Pihak KELAP juga turut merakamkan rasa gembira kerana mendapat kerjasama yang padu daripada moderator-moderator karya kreatif seperti Ustaz Zaki Mohd Nor, Ustaz Nurul Hisyam Muhammad, Ustazah Siti Khadijah Abdul Ghaffar dan Ustazah Nor Saidah Salim. Sekalipun kecenderungan gaya penulisan kreatif ini lebih bersifat santai, namun ia sebenarnya mempunyai peluang untuk diterapkan nilai-nilai dramatik dalam seni bina dakwah dan akhlak. Sehingga kini saya masih tertanya-tanya bagaimana Al-Marhum Ahmad Boestamam mampu mencipta sebuah karya kreatif seperti karangannya ‘Merintis jalan Ke Puncak’, yang berjaya mengangkat alam Melayu untuk bangkit menentang penjajah di zaman pra-merdeka. Kerana itu saya yakin jika para peserta menerokai seni penulisan kreatif untuk kebaikan Islam, sudah tentu ia mempunyai potensi besar menggugah kesedaran beragama ke dalam diri pembaca. Saya percaya para peserta sedar tentang perkara itu.

WBPP: Benarkah terdapat dana bantuan dari individu tertentu untuk program ini? Berapa? Pendapat Ustaz?

U. Azmir: Pertama sekali sebelum menjawab soalan ini, saya ingin mengucapkan jutaaan terima kasih kepada mereka yang menghulurkan sumbangan sama ada dari sudut kewangan, tenaga secara langsung ataupun tidak langsung. Memang benar ada sumbangan kewangan yang disalurkan dari individu tertentu untuk menjayakan program ini. Dengan jumlah LE300 yang diberikan membuatkan saya berasa kagum keharuan kerana nisbah bagi seorang ahli PMRAM yang melakukan begitu sebenarnya sangat besar untuk diterima sebagai sumbangan. KELAP mengakui tidak mempunyai sumber kewangan yang hebat sebagaimana sebahagian BKAN (Badan Kebajikan Anak Negeri) yang lain kerana mampu memliki dana yang besar untuk setiap kali program. Namun sumbangan yang diberikan nyata membuktikan kekuatan mahasiswa-mahasisiwi Al-Azhar untuk terus megah menjayakan program anjuran PMRAM.

WBPP: KELAP siri seterusnya, bagaimana pembawakannya?

U. Azmir: Insya Allah seusai program penulisan genre kreatif, KELAP akan cuba membentuk siri kedua pula bagi memantapkan teknik penulisan untuk genre non-kreatif. Penulisan non-kreatif yang juga diistilahkan sebagai penulisan ilmiah sebenarnya merupakan elemen penting untuk penyebaran dakwah dan berinteraksi dengan masyarakat. Ia juga sebagai respon pada fenomena atau gejala yang berlaku dalam mencari sesuatu penyelesaian dengan menggunakan teknik kajian yang tepat dan mendalam. Hasrat program ini diadakan supaya saluran dan cara penulisan non-kreatif dapat disebar luaskan demi kebaikan mahasiswa-mahasiswi Al-Azhar. Ini kerana ia merupakan karamah dan warisan seni para mujaddid Islam. Dikesempatan ini, KELAP mengharapkan agar program siri kedua ini juga akan mendapat tumpuan dari ahli-ahli PMRAM seterusnya menjayakan program tersebut.

0 comments: