Usrati Jannati

Usrati Jannati

Usrati Fi Misr

Usrati Fi Misr

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Kelantan

Keluarga Di Kelantan
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tahnik dan tafaquh

Wednesday, September 17, 2008


PERKENALAN yang berkat ini bermula dalam tempoh seminggu Aisyah lahir. Pada masa itu saya dalam proses mencari-cari doktor dan syeikh untuk mentahnik Aisyah. Jika difikir-fikirkan kembali, saya rasa seolah-olah sesuatu telah meresap ke dalam diri. Merasuk saya. Menjadikan saya begitu berani meminta-minta dengan doktor-doktor yang alim. Semuanya demi mendapatkan berkat sunnah Rasuluullah sallallahu alaihi wasallam.

Setelah ditahnik oleh saya sendiri pada hari pertama kelahirannya, saya mula bertanya ke sana sini tentang mereka yang boleh membantu. Masih saya ingat beberapa nama yang telah membantu (Maafkan saya jika ada yang tertinggal namun, pastinya Allah yang tidak pernah lupa itu akan membalas jasa kalian, amin!) seperti Hafeez dan isteri, Us. Shah dan isteri, Us.Firdaus, Us.Hushaimi, Us. Yi Jordan, Us. Amri, Us. Azhar, Us. Hadi, Us. Fadil dan lain-lain. Jazakumullahu khairal jaza.


Dalam tempoh tersebut saya telah dianugerahkan Allah peluang mengenali dan berjumpa secara dekat dengan tiga orang doktor yang sempat mentahnik Aisyah; Dr. Tahir, Dr. Abdullah Syazili dan Dr. Subhi. Kesemuanya bukan doktor yang mengajarku di kuliah al-Quran.


Terdapat juga dokor yang tidak sempat mentahniknya, lalu dititipkan doa pelindung dari kejahatan seperti Dr. Ibrahim al-Husori, Dr. Sami Abdul Fattah Hilal dan Dr. Nasr Said. Saya juga diperkenalkan kepada doktor-doktor seperti Dr. Ismail, Dr. Mokhtar, Dr.Mahmud Syakir, Syeikh Kumi dan lain-lain yang tidak sempat untuk bersua muka dan menghulurkan Aisyah kepada mereka. Dari sini, saya makin merasakan keindahan mengakrabi para alim ulama Tanta ini. Semoga Allah memberkati mereka dan memberikan kesempatan kepada kami untuk meneguk ilmu dari limpahan-Mu kepada meraka, amin!


Sedang saya tercari-cari itu, saya terjumpa seorang teman yang memperkenalkan dirinya sebagai Amri dan dia menunjukkan saya ke sebuah rumah. Saya bersyukur kepada Allah Taala kerana tuan doktor yang ditunjukkan itu melayan kami dengan baik sekali. Bahkan saya sebenarnya amat gembira, terkejut serta kagum apabila beliau dengan spontannya memutuskan untuk datang ke rumah. Pada fikiran saya, tidak mengapalah jka saya pulang sekejap ke rumah dan datang kembali bersama Aisyah pada masa yang ditetapkan. Lagipun saya tidak ingin mengganggu tugasan beliau yang sudah sedia padat (Pada waktu itu saya kira doktor sebenarnya sedang sibuk memeriksa kertas jawapan melihatkan beberapa fail yang terbuka dan menampakkan isinya).


Bermula dari detik itu, saya mula merangka-rangka untuk kerap menziarahi beliau dengan membawa ‘halawah’(manisan) sebagai buah tangan. Saya juga ingin membawa anak dan isteri menziarahi beliau sekeluarga. Ala- ala ‘ziarah ‘a i liyah’ ziarah kekeluargaan. Moga-moga dengan ziarah itu, dapatlah kami mengaut keberkatan yang Allah limpahkan kepada alim ulama, menambah kemahiran berbahasa Arab yang betul serta mengubati rindu dendam kepada keluarga di tanah air. Doakan hasrat ini agar dipermudahkan.

Setelah Aisyah mencecah usia 40 hari, saya dan isteri sudah agak ‘mengenal’ jadual waktu seorang ayah dan ibu. Oleh itu, saya mula menyusun kembali perancangan-perancangan untuk mengisi masa cuti yang masih berbaki dua bulan lebih. Antara yang menjadi prioriti utama ialah bertafaquh. Lalu saya pun seperti orang ramai juga, bertanya-tanya kepada rakan-rakan khususnya yang tinggal di jalan as-Syahid Mohd Abdul ‘Allam yang turut dikenali dengan gelaran bangunan Malaysia Seberbay.


Beberapa teman yang ditanyakan bercerita tentang pengajian yang diajar seorang doktor dari kuliah Syariah Islamiah(Selain daripada kelas di markas Bait Izzah dan Pondok Maltaf). Untuk itu, mereka mencadangkan saya menemui saudara Naufal, teman dari Indonesia, kerana pengajian itu dibuat di rumahnya. Tidak disangka-sangka rupa-rupanya doktor tersebut ialah doktor yang telah datang ke rumah mentahnik Aisyah sebelum ini.


Belum pun sempat saya menghadiri kelas pertama bersama mereka, saudara Naufal secara tiba-tiba meminta-minta saya dan kawan-kawan mencari lokasi pengajian yang baru memandangkan rumahnya yang agak kecil dan mampu menempatkan 15 orang sahaja untuk satu satu masa. Sedangkan jumlah pelajar yang berminat untuk mengikuti kelas tersebut semakin bertambah. Lalu diusulkan supaya pengajiannya dibuat di masjid al-Quran di bawah bangunan Syeikh Said Imarah atau mana-mana rumah milik beliau yang disewa pelajar Malaysia.

Menurut Naufal, cadangan memindahkan lokasi itu juga adalah untuk memberi peluang yang lebih kepada teman-teman dari Malaysia mengikutinya. Selain itu, kedudukan bangunan Said Imarah itu sendiri yang strategik kerana berdekatan dengan penempatan pelajar Malaysia, Indonesia dan doktor itu sendiri.
Malangnya cadangan untuk dibuat pengajian di masjid itu tidak berjaya kerana menurut pihak pengelola masjid, Syeikh Said Imarah, kelas-kelas pengajian agama seperti itu akan menarik perhatian pihak Keselamatan Dalam Negeri dan Polis. Sebarang pengajian di masjid menurutnya, adalah dilarang serta dikenakan sekatan yang bermacam-macam oleh mereka kerana dibimbangi menerapkan fikrah-fikrah Ikhwan Muslimin. Keadaan ini sangat ketara di seluruh Mesir kecuali ibu negara, Kaherah.

Lebih dari itu, tuan Said menyatakan beliau bimbang akan keselamatan tuan doktor yang mengajar jika diadakan kelas di masjid tersebut. Sebagai jalan penyelesaian, beliau mencadangkan agar dipindahkan ke salah sebuah bilik di rumah beliau. Namun sedih sekali, ruangnya agak sempit dan tidak sesuai. Oleh kerana pilihan pertama tidak berjaya maka, kami bertanyakan pula rumah-rumah yang disewa oleh kawan-kawan. Syukur alhamdulillah, Farid dan kawan-kawan serumah sudi menjadi rumah. Bagi memastikan kelas lebih berjalan lancar, saya juga turut memaklumkan kewujudan kelas ini kepada pihak pimpinan DPMT melalui Setiausahanya dan Ketua Unit Dakwah yang berziarah ke rumah saya sebelum dari kelas bermula.

Begitulah kronologi bagaimana kelas pengajian Fekah kami bermula.

Pada tahap ini saya kira anda tentunya tertanya-tanya apakah sebenarnya yang diajar dalam kelas ini. Adakah benar ia menerapkan fikrah haraki atau unsur-unsur politik ke dalam pengajiannya? Atau hanya sekadar majlis ilmu menadah kitab sahaja? Buat pengetahuan anda, kitab yang kami guna dalam pengajian ini ialah sebuah kitab Fekah, Syarah Baijuri. Pengajiannya juga baru di peringkat mukaddimah serta mencecah sedikit bab at-Toharah(bab pertama).
Dengan gaya cakap yang lambat-lambat menggunakan bahasa Arab Fushi dan uslub yang mudah, tuan doktor mengajar kami bersungguh-sungguh. Selain itu konsep komunikasi dua hala juga berlangsung dengan baik sepanjang kelas berjalan. Apa yang jelas, beliau sangat berharap agar pengajiannya difahami serta para pelajar mampu menguasai kandungan kitab tersebut dengan baik untuk membantu masyarakat di tanah air yang menanti-nantikan kepualangan sang pendidik.

Apa yang menyedihkan serta mengecewakan kami yang terlibat dengan kelas pengajian tersebut ialah respon pihak tertentu yang bersikap gelojoh, pesimis dan penuh prejudis dalam mencari maklumat berhubung kelas ini. Justeru saya kira tulisan kronologi ini perlu bagi membersihkan nama kami dari unsur-unsur negatif yang mungkin menimpa jika semua pihak tidak mengetahui apa sebenarnya yang berlaku.

Namun begitu, terima kasih saya ucapkan khusus buat mantan Pengerusi DPMT 07/08, yang memberi kepercayaan kepada saya menjelaskan perkara ini dengan tenang kepada mereka yang terbabit. Lebih-lebih lagi kepada teman-teman dari negara Indonesia dan yang lebih utama ialah kepada tuan doktor sendiri. Menurut beliau, pihak Ketua Polis Gharbiah (meliputi Tanta dan beberapa bahagian Mesir) melalui beberapa pertemuan dengan wakil-wakil pelajar bukan warganegara Mesir sering memberi amaran secara khusus kepada pelajar Malaysia agar tidak mengadakan pengajian-pengajian luar kuliah di rumah mereka. Lebih-lebih lagi jika melibatkan warga Arab.


Sikap beliau yang lebih suka mendengar berkenaan situasi ini meyakinkan kami bahawa beliau juga turut berasa serba salah melihat perjalanan sebuah taman dari taman-taman syurga ini terbantut. Realitinya, kelas ini sudah terhenti dan semua pihak terasa akan kehilangannya. Maklumat terakhir sebelum Ramadhan lalu yang kami terima ialah, tuan doktor yang merasa sangat sedih dan terkejut dengan apa yang terjadi turut mengintai-intai peluang serta jalan terbaik untuk memulakannya kembali. Semoga hasrat murni ini diberkati Allah dan dipermudahkan urusannya.

0 comments: