Usrati Jannati

Usrati Jannati

Usrati Fi Misr

Usrati Fi Misr

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Johor

Keluarga Di Kelantan

Keluarga Di Kelantan
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Media massa dan kita

Wednesday, August 27, 2008

MEDIA massa merangkumi pelbagai jenis alat komunikasi seperti televisyen, radio, surat khabar dan sebagainya yang dapat menyampaikan maklumat kepada orang ramai dengan cepat. Peranan media massa tidak hanya penting ketika pilihanraya, bahkan ia mustahak di setiap ketika dan suasana. Sebagai contoh, berita dan maklumat tentang selsema burung yang melanda dunia sebelum ini, banjir Tsunami, kekejaman Israel di Palestin dan sebagainya memberikan info yang berguna kepada kita semua.

Oleh kerana itu, perjalanan media massa mestilah sentiasa telus, memperjuangkan kebenaran dan tidak ‘double standard’. Apa yang kita dapati selalunya, media massa perdana dimonopoli oleh pihak kerajaan sahaja. Ini tidak wajar serta tidak menjamin kestabilan mahupun kemakmuran yang berpanjangan. Tambah-tambah lagi di musim pilihanraya, rakyat yang akan mengundi perlu tahu tawaran jua manifesto semua pihak yang bertanding. Barulah sebuah pilihanraya yang adil dan bersih boleh terlaksana. Dalam hal ini kita mengharapkan pihak yang bakal berkuasa menyegerakan kelulusan Rang Undang-undang ‘hak mendapatkan maklumat’ bagi memperkasa rakyat bermaklumat.

Dalam masa yang sama, kita selaku mahasiswa yang bakal mewarisi negara seharusnya sentiasa mempersiapkan diri dengan segala kemahiran serta kepakaran yang seiring dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh, berlatih menulis. Kerana menulis menggalak budaya berfikir dan mengkaji. Menulislah tentang isu-isu di sekeliling kita seperti isu kenaikan harga barang, kesulitan mendapatkan rumah sewa, bagaimana memaksimumkan kecemerlangan dan lain-lain. Belajarlah menulis dan mengolah kembali apa yang kita pelajari di dewan kuliah mahupun di majlis-majlis pengajian. Kita tidak perlu takut dengan komentar, kesalahan, ataupun teguran kerana itu semua adalah guru yang akan membimbing kita. Adalah sangat malang dan mendukacitakan jika kita bantutkan hasrat dan tangggungjawab menulis dengan alasan 'sibuk, biarlah orang lain yang lebih sesuai, kita tidak mampu' dan sebagainya. Sedarlah! Isu kita yang sebenar bukanlah 'deadline, tenaga atau ajk tidak cukup, tidak ada sumber, ilmiah atau tidak dan banyak lagi. Tapi isu kita yang sebenar ialah 'buat atau tidak'.

Lihat saja Suara kampus SK BKAN dan DPM yang rata-rata hidup segan mati tidak mahu. Itu belum dikira dengan dua SK yang tiba-tiba berundur ke belakang, meletakkan edisi yang baru dikeluarkan sebagai edisi sulung. Sedangkan SK kedua-duanya sebelum daripada ini telah mengeluarkan lebih daripada sebuah SK. Sewajarnya pihak induk Penerbitan PMRAM memfokuskan kepada perkara SK ini. Fikirkan bagaimana cara menghidup dan meneruskan gelombang generasi penulis berlatarbelakangkan pengajian agama. Jangan kita leka degan etika yang tidak pernah diragui kepentingannya. Malah kita sepatutnya menghasilkan lebih ramai penulis dan kajian yang berkualiti. Dengan demikian, sumbangan mahupun etika penulisan kita akan tersebar dan berpengaruh.

Sunggguh kita ketinggalan jauh kalau hendak dibandingkan dengan isu-isu media massa tanah air. Golongan yang memperjuangkan kebenaran ini disekat dari mengeluarkan tulisan harian, dihadkan menjadi dwi mingguan. Sebaliknya sekatan jua halangan itu dianggap pula sebagai cabaran dan penguat semangat untuk menggerakkan berita harian versi internet dan risalah semasa. Lihat pula kita, sikap suka bertangguh dalam diri, khasnya penggerak Penerbitan yang sering mengakibatkan pengeluaran SK, buletin mahupun risalah tertunda-tunda. Di sesetengah BKAN dan DPM, kelewatan yang berlaku kadang-kadang berlanjutan sehingga ke satu dua tahun. Rentetan itu, generasi seterusnya akan melihat SK dan buletin sebagai sesuatu yang sukar dan rumit. Dan inilah yang sepatutnya dicantas ditumpu oleh kita demi menyiapkan gerombolan tentera penulisan Islam yang kompeten, berdaya saing dan menjanjikan.

Terbit dalam Suara kampus PMRAM edisi Kelantan bil 40

0 comments: